Alemde ‘aynı’ yoktur ‘benzer’ vardır !
Çünkü Allah , bir tecellinin aynısını bir daha yapmaz / kullanmaz. Bunun sebebi hazinesinin genişliği / sonsuzluğudur.
” Allah her an bir şe’n dedir ( iş , oluş ) ” buyrulur ayette.
Yine Adem ( a.s. ) için ‘ iki elimle yarattığım ‘ diye buyrulur ayette.
Yine ‘ Allah , Adem’ i kendi sureti üzere yarattı ‘ buyurmuştur Resulullah efendimiz.
İşte bu hakikatlere istinaden insan hep yeni oluşlar ile mutmain olur , tekrardan sıkılır ( hakikatte aynı diye bir şey olmamasına rağmen ). Bunun sebebi ilahi suret üzere yaratılmış olmasıdır.
Bir şeyi ‘ aynı ‘ ya da ‘ tekrarı ‘ diye nitelemesi oluştaki bu farklılığı göremeyişinden , bunu ayırt edecek ilme ve dikkate sahip olamayışından ( dolayısıyla bu hakikatten perdelemiş olmaktan ) kaynaklanmaktadır.
Bu farkındalığa varan kimse , ( zannına göre ) aynı sözleri tekrar işittiğinde , aynı yazıyı tekrar okuduğunda , aynı ameli tekrar yaptığında dahi her seferinde bir öncekinden çok farklı şeyleri anladığını , idrak ettiğini , deneyimlediğini , tecrübe ettiğini ve böylece her daim bir değişim ve terakki içersinde olduğunu görür , anlar , yaşar.
Böylece ‘ aynı ‘ ve ‘ tekrar ‘ diye bir şey olmadığını , olanın ise ancak ‘ benzer ‘ olduğunu ve dolayısıyla sonuçlarının ‘ farklı ‘ olmayı açığa çıkardığını müşahede eder !
Uyanık olmak , vehim ve zannın tesirinden kurtulmuş olmak ile mümkündür !
Allah en doğrusunu bilir.
Ahmet Şahin Uçar