Nefesteki Sır
Hak açısından emir, kendisinde çokluk olmayan bir tek şeydir.
İsimlerde ve ikrâmlarda taakkul edilen ( akıl edilen , hatırlanan ) çokluk / kesret, kâbiliyetlerden ortaya çıkmıştır.
Muhyiddin İbn Arabi (k.s.)
Allah katında emir ‘KÜN ( OL ) ‘ sözüdür. Neyin ne şekilde olacağı mevcudatın ayan-ı sabitesi gereğince açığa çıkar.
Misal : Nefes vermek,ciğerlerimizde bulunan havanın nefes borusu , gırtlak ve ağızdan dışarıya çıkmasıdır. Ciğerde bulunan hava bir mana , şekil ve suret içermezken ciğerden hareketle dışarıya sevk edilmesi sürecinde gırtlak , dil ve dudak mahareti ile harflere dönüşmekte , o harflerden kelimeler oluşmakta ve her bir kelime farklı bir mana ihtiva etmektedir. Özü gereği hava olan nefes bu şekilde sureten manalara bürünmektedir. Nefes aslı itibarı ile tek bir şey ( teklik ) iken uğradığı menzillerde ( mevcudatta ) birçok ( kesret ) şey olarak açığa çıkar.
Allah en doğrusunu bilir.
Ahmet Şahin Uçar