O’ndan O’na
Uluhiyet mertebesinden ;
Bir şeyi yapmayı emrettiği halde o şeyi yapmamayı irade etmenin ,
Bir şeyi yapmamayı emrettiği halde o şeyi yapmayı irade etmenin
ne demek olduğunu hakkıyla bilen kimse kader sırrı hakkında çok kıymetli bir bilgiye ulaşmış demektir.
Bir diğer ifade ile tekvini ( yaradılış ) emir ve teklifi ( şeriatın emri ) emir vardır.
Tekvini emir , ilahi iradeyi ;
Teklifi emir , ilahi emri ifade eder.
Vuku bulun hadisenin nihayeti tekvini emre ait iken ceza ve mükâfat ise teklifi emre uygunluğa göre değerlendirilecektir.
Burası hakkıyla anlaşılmakta insanların çoğunun yetersiz kaldığı yerdir. Yetersiz kalmanın ya da idrak edememenin esas sebebi ise kişinin ikilikten kurtulup gerçek manâda tevhidi idrak edememiş olmasıdır.
Bunun ilacı ;
mülkün , hakikatte mülkün sahibinin nezdinde hayal olduğunu , mülkün sahibinin mülkünde dilediği gibi tasarruf edebileceğini , mülkün sahibinin varlığından başka bir varlığın asla söz konusu olmadığını , bu durumda her şeyin O ‘ nda olup , O’ ndan O’ na olmakta olduğunu , O’ ndan gayrının ise asla olmadığını O’ nun öğretmesi ile O’ nunla bilmek olduğu bilgisine ulaşmaktır !
Allah en doğrusunu bilir.
Ahmet Şahin Uçar